събота, 6 декември 2014 г.
Любителски кадри от района на Созопол,които представят останките на потопения от съветска подводница на 19 септември 1941г.в български териториални води параход ,,Родина''
Любителски кадри от района на Созопол,които представят останките на потопения от съветска подводница на 19 септември 1941г.в български териториални води параход ,,Родина''.
На 2 ноември 1935 г. в състава на Българското търговско параходно дружество е приет параходът „Родина", построен през 1922 г. като „Айзенах" във „Вулкан Верке А.Г." (Щетин,Германия) и експлоатиран до тогава от немската корабоплавателна компания „Норддойчер Лойд". Закупен е за 21,4 милиона (следвоенни) лева, благодарение на държавната субсидия от 20 милиона лева. Параходът е с товароспособност 6510 тона (полезен товар около 5500 тона) и е най-големият български кораб до края на Втората световна война. Според специалистите, той е и най-добрият кораб в историята на БТПД в експлоатационно отношение. Дълъг е 114,70 метра и е широк 15,55 метра. Газенето му е от 7,15 метра. Обемът на хамбарите му е 9022 куб. м. Двупалубен е и няма пътнически кабини. Консумацията на въглища е 23 тона в денонощие, а парната машина (с три котела) с мощност 1810 к.с. му дава възможност да развива скорост от 10,5 възла.
Преди закупуването му от България параходът претърпява авария-блъснат е от английски военен кораб в Ламанш и е основно ремонтиран английски завод за сметка на Кралския флот на Великобритания. Ремонтът не намалява експлоатационните качества на „Родина", а използването му по Континенталната линия (Черно море -- Средиземно море -- Атлантически океан -- Балтийско море) показва, че на БТПД са необходими именно кораби от неговия клас. Макар и само с един кораб -- „Родина", а по-късно със завръщането на още два по Континенталната линия -- „Балкан" и „Княгиня Мария Луиза", БТПД смущава картелите на големите параходни компании, които са разпределили помежду си трафика от Западна Европа и Близкия Изток. Появява се недвусмисленото предложение от друга немска компания за купуването на „Родина" с един милион лева по-висока цена. Това обаче само убеждава управата на БТПД в правотата на взетото решение.Първи и последен капитан на „Родина" след приемането му в БТПД е Васил Попов. Роден е в Малко Търново през 1889 г., възпитаник е на Мореходното училище в Одеса. „Родина" служи твърде малко в БТПД.
На 19 септември 1941 г. при плаване в конвой той се натъква последователно на две мини и потъва южно от Созопол, срещу Св. Агалина. Загиват трима моряци от екипажа -огнярят Кирил Стоянов, домакинът Божидар Бояджиев и бюфетчикът Стефан Дашев. Това се казва в официалната история, която и до днес не признава,че гибелта на ,,Родина'' е дошла след атака на съветска подводница.
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар