петък, 20 януари 2012 г.

Проф. Казимир Попконстантинов: Без надпис, нямаше да имаме смелост да кажем, че сме намерили мощи на Свети Йоан Предтеча

Всеки има право да изказва предположения, стига да не се отива в такива крайности, докато няма епиграфски паметник. Това каза в интервю за Агенция “Фокус” археологът проф. Казимир Попконстантинов от Великотърновския университет „Свети Свети Кирил и Методий”. „Като пример ще дам откритието, което направихме през 2010 г., откриването на реликварий, в който имаше мощи. До момента, в който не открихме надпис върху друг малък реликварий, с който са били пренесени, ние нямахме смелостта да кажем, че това е частица от мощите на Св. Йоан Предтеча”, посочи проф. Попконстантинов.
По думите му – във Велики Преслав в сектора, в който Маргарита Ваклинова прави разкопки, тя и нейният екип са открили един изключително важен паметник за средновековен Преслав - владетелската църква. „Южно от владетелската църква са долепени две постройки, които тя с основание определя като параклиси. Но в тези параклиси може да бъдат погребани цар Симеон, може да бъде погребан Свети цар Петър - неговият син. Но трудно ми е да си представя, че там би могло да бъде погребан и Свети цар Борис. Поради няколко причини – той се оттегля в манастир; оттеглянето в манастир би могло да бъде достатъчно далеч от столичните центрове. Около този храм, така наречената владетелска църква, има открити и жилищни сгради - южно от нея има дълга сграда, близо 40 - 50 метра; западно от нея се намира дворцовият център. Аз съм посветил близо 40 години на проучванията на Преслав, достатъчно добре познавам Преслав, както и дворцовия център, където съм правил разкопки. Първата ми дисертация беше на тема „Дворците в Първото българско царство”. Затова мога професионално да кажа, че е един, така наречен, за мен това е „така наречен”, саркофаг (защото в него има доста детайли, които подсказват друго предназначение) – посочи още той.

Няма коментари: