неделя, 13 ноември 2011 г.

И български кораб ще пази Черно море от нефтени разливи

източник: www.dnevnik.bg
България ще има свой кораб за борба с нефтените разливи в Черно море. Това е "Enterprise", който е с тонаж 1313 бруто тона, дължина 64.40 м и пълна товароподемност 2366 тона. Корабът с международен номер IMO No 7424774 плава под български флаг и е собственост на "БМ Гаст" (www.bonmarine.com/bg/gust) от групата "Бон Марин" . Корабът работи по дългосрочен договор с британската компания "Melrose Resources".

Българската компания спечели търг, обявен от Европейската агенция по морска безопасност (EMSA). Стойността на проекта е 4,25 млн. евро, в които влиза дооборудването на кораба за нуждите на ликвидирането на нефтени разливи и поддържката на постоянна готовност. Корабът ще бъде нает за период от 4 години. През това време той ще трябва да реагира на сигнали за разливи в рамките на 24 часа. Акваторията, която ще покрива, е в западната част на Черно море от Северната Румънска граница до югоизточния порт Зонгулдаг в Турция.

Досега за мащабни разливи в Черно море се грижеше единствено базираният в пристанище Костанца румънски кораб "GSP Orion".

"Enterprise" e специализиран кораб за обслужване на нефтено-газови полета в морето - обяснява управителят на "БМ Гаст" Георги Бонин. - По основния си договор с "Melrose Resources" корабът е длъжен да стои винаги в морето в блок Галата, тъй като обслужва добивната платформа "Галата" и свързаните с нея подводни газопроводи. А блок Галата се намира точно в центъра на зоната, която трябва да пазим от разливи. Т.е. ние сме просто на идеалното място за бързо реагиране."

Черно море е най-затвореното море в света. Поради теснината на Босфора и протока Дарданели неговите води се обменят напълно в продължение на цели 600 години. Същевременно морският трафик е много натоварен, като в района се движат и много съдове, неотговарящи на съвременните стандарти.

Поддържането на морската среда в Черно море е част от задълженията на България по конвенцията на Международната морска организация IMO за морското замърсяване, известна в морските среди като "Marpol 73/78". Сега изпълнението на тези задължения ще бъде издигнато на ново, по-високо професионално ниво.

С включването на кораб "Enterprise" в спасителните мисии на Европейската агенция по морска безопасност (EMSA) ще бъдат белязани с успех усилията на ИА "Морска администрация" и на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията на Република България за решаване на екологичните проблеми в Черно море.

Няма коментари: